EPI 2011 Industry White paper: dienstensector zwaarst getroffen door wanbetalers

Bedrijven uit de professionele dienstverlening schrijven gemiddeld 4,5% van het totale aantal facturen af terwijl leveranciers van nutsvoorzieningen slechts 1,5% van de facturen nooit betaald krijgt. Intrum Justitia, specialist op vlak van Credit Management, voorspelt nog slechtere resultaten voor 2012 en roept de Europese bedrijven op om beschermingsmaatregelen te nemen.

Vorig jaar bleef in Europa 2,7% van het totaal aantal facturen onbetaald. 312 miljard euro werd bijgevolg afgeschreven, wat gelijk staat aan een verlies van maar liefst 855 miljoen euro per dag. Maar het aantal onbetaalde facturen hangt sterk af van de sector. Dit blijkt uit de European Payment Index (EPI) 2011 Industry White Paper, een onderzoek uitgevoerd door Intrum Justitia bij bijna 6.000 bedrijven in Europa.

De situatie heeft nog geen dieptepunt bereikt

Zo schrijven professionele dienstverleners (kleine onafhankelijke zelfstandigen zoals bijvoorbeeld accountants, webdesigners, vertalers, advocaten en architecten) drie keer zoveel facturen af als de nutsbedrijven (gas, water en energie). De bouw- en vastgoedsector en het onderwijs kampen eveneens meer dan gemiddeld met onbetaald blijvende facturen. Terwijl de transportsector en de dienstverlenende sector (bijvoorbeeld onderzoeksbureaus en marketing/PR-agentschappen) beter dan gemiddeld betaald worden.

‘Dit onderzoek toont aan dat de situatie nog geen dieptepunt bereikt heeft. Kleine onafhankelijke dienstverleners zijn veelal de eersten die getroffen worden door besparingen in budgetten door bedrijven. De veranderingen in deze sector zijn dan ook vaak de voorbode voor wat er komen zal in andere sectoren: nog meer onbetaalde facturen’, zegt Guy Colpaert, managing director van Intrum Justitia België.

De professionele diensverleners zien de grootste toename van het totale bedrag aan afgeschreven facturen in vergelijking met vorig jaar (maar liefst 12,5%). Bedrijven in de transportsector zien dan weer een stijging van het totale bedrag aan afgeschreven facturen met 9,5%. Bedrijven uit de vastgoedsector krijgen dan weer minder te maken met wanbetalers. Zo krijgen ze te maken met een totaal bedrag aan afgeschreven facturen dat 5% lager ligt dan in 2010.

Belangrijkste resultaten van het onderzoek

 

Sector

Afgeschreven percentage 2011

Ontwikkeling van het afgeschreven percentage 2010-2011

Professionele diensten

4,5

12,5

Vastgoed

3,8

-5

Onderwijs

3,7

5,7

Bouw

3,6

5,8

Financiële diensten

3,1

3,3

Gezondheid

2,9

7,4

Telecom

2,7

0

Media

2,6

4

Productie

2,5

4,2

Groothandel & Retail

2,4

-4

Zakelijke dienstverlening

2,3

4,5

Transport

2,3

9,5

Nutsbedrijven

1,5

0

Hoe kan je wanbetalers een stap voor zijn? Beperk risico’s en verhoog je inkomsten door een solide credit management proces.

  • Volg elke stap in het credit management proces op.
  • Ken je klant: zorg ervoor dat je weet met wie je zaken doet.
  • Maak duidelijke afspraken met je klant over de betalingsvoorwaarden .
  • Betrek de sales, marketing en financiële afdeling in het credit management beleid.
  • Voer regelmatig adres- en solvabiliteitscontroles bij jouw klanten uit.
  • Houd economische en sectorgebonden informatie in de gaten.
  • Verstuur reminders en reken desnoods een extra intrest aan bij betalingsvertragingen.
  • Zorg dat je niet afhankelijk bent van slechts enkele grote klanten, maar breid je portfolio uit.
  • Laat onbetaalde facturen niet liggen maar neem direct actie.
0
Votre avis: Aucun

© SDI - Rue de la Presse 4 - 1000 Bruxelles | T 02 652 26 92 | E web@sdi.be